tingkatkan trafik!

banner

bangun! berubah..dan Pantang Menyerah!.


Assalammualaikum...rasa lama betul saya tinggalkan belog saya ini.Berdiam diri mencari ilham bagaimana ingin terus bermotivasikan diri supaya tidak mudah menyerah menyalahkan ketentuan,cuba  beristiqomah untuk terus menerima takdir itu sebagai ujian dan dugaan agar hambanya terus tunduk sujud  memohon memuji-NYA.

Saya akui kadang kala pernah terlintas di fikiran mengapa saya perlu berhadapan  dengan keadaan seperti ini..tetapi bila saya berfikir kembali..Astagfirullah sama seperti saya tidak menerima ujian yang Allah berikan,sama seperti saya tidak redha dengan dugaan yang telah ditetapkan ke atas diri saya.Saya mengaku diri ini memang mudah melatah mudah di hasut dengan hasutan iblis syaitan yang sentiasa mengganggu menyesatkan manusia.

Bila fikirkan kembali..Ya Allah aku banyak berdosa dengan Mu.Pabila Allah memberikan nikmat yang indah saya mudah lupa dengan-Nya.Bersyukur hanya pada mulut tetapi tidak pada perbuatan.Barangkali hati terlahir rasa riak dengan nikmat yang tuhan pinjamkan..Ya Allah betapa berdosanya hambamu ini ya Allah.
 

















bila saya mengalami kegagalan,ya saya mengaku saya lebih suka pendam di dalam hati daripada berkongsi dengan orang disekeliling saya.Nampak seperti saya kuatkan? tapi sebaliknya saya sendiri akan menangis dalam hati menyalahkan diri sendiri.biar diri ini yang salah...biar saya yang dihukum..Bila saya berkongsi perasaan saya,masalah saya dengan orang lain akan timbul satu  perasaan syak wasangka, perasaan tidak puas hati.Maka  hati akan merana lagi...akhirnya akan terlahir sedikit kekesalan dengan takdir ketentuan ilahi.Itulah saya.seorang manusia yang memang tidak tahu mengawal perasaan.Ya Allah berdosanya aku..

Maka cara terbaik untuk saya mengawal perasaan saya adalah dengan berdiam diri.kadang kala saya sengaja menjauhkan diri dengan kehidupan seharian saya supaya saya tidak mudah melatah.
Sengaja mencari buku-buku yang mampu memberi saya ilham agar mampu berfikir sejenak melakukan anjakan terhadap diri sendiri.Ya..saya mengaku saya lemah.Suka menasihatkan orang lain..suka memberi solusi terhadap masalah orang lain.walhal diri sendiri tidak mampu dikawal dengan baik.


Saya memujuk hati saya dengan mendengar lagu-lagu yang mampu meningkatkan semangat saya.Sedaya upaya akan saya cari agar saya tidak terus melayan perasaan saya yang terkadang boleh membuat jiwa saya luka."Ya Allah ku mohon padamu agar kau tetapkanlah diri ini supaya terus beristiqomah dengan-Mu.tidak mudah alpa dengan nikmat kesenangan kau berikan..tidak mudah menyalahkan ujian dan dugaan kau berikan.redha dengan setiap ketentuan yang telah engkau tetapkan.menerima segalah ujian dan dan dugaan dengan cekal tanpa perasaan putus asa.Kuatkan tubuh dan mindaku untuk terus beribadah dengan mu.Hanya kepadamu aku bermohon dan hanya kepadamu aku bersujud".

 
##Entry kali ini untuk diri sendiri.Kelihatan agak mengikut perasaan.Melepaskan  segala perasaan di alam nyata ke alam maya  agar saya mampu terus berdiri dan pantang menyerah.Sempena hari merdeka ini,saya menyeru diri ini agar bangun untuk terus berdiri mencapai cita-cita tanpa ada perasaan prejudis terhadap diri sendiri.bangun! berubah..dan Pantang Menyerah!.



No comments: