tingkatkan trafik!

banner

Perut saya buncit tak??

Beberapa hari lepas saya berborak dengan kakak sy yng paling bucukk,,tetiba dia tanya soklan pada saya...
    " Tasya kamu tengok akak ni buncit tak?
Akak pakai kain semua butang cankuk zip tu tercabut..
buncit sangat ker akak nie?"

 
Alamak!..yang ini sudah teruk nie...hehe

 
 Saya hanya mampu tersenyum memandangnya...hahaha memang buncit pun.tapi saya hanya bercakap di dalam hati takut dia terasa hati pulak,kang nanti dia tak   mau bawak saya  berjimba-jimba....boleh mati kutu nanti saya.hehe.Saya pun membalas pertanyaan dia dengan penuh santun + comel gitu..hehe..


''Buncit Kamu tu masih dalam
keadaan yang boleh di kawal
lagi lah.. tak tau lah nanti
makin ke depan lagi

kemudian dia balas Lagi.dengan muka yang dah macam ayam berak kapur,...

"Yer lah tasya buncit nie...Nie x boleh jadik nie.
kena pakai "Mustajab" nie.."


Credit to pak cik google

saya membalas......
"Alah mula-mula macam macam lah nak pakai ,nak cuba...
tapi nanti dah lelame tgk bende tu x mo...
Perut tetap buncit gak!..
baik ikut cara tradisi kita...
Walau kolot tapi berguna...."

Sebenarnya yang Si Tukang jawab pun sama jugak...buncit gak tapi x nampak lagi ...sendiri shj yng nampak.hehehe...Kemudian Kami menjamau selera makan tengah hari bersama.Lepas sahaja siap makan Saya merangkap "pencuci pinggan setia"memmbasuh segala pinggan dan periuk-periuk belanga (al-maklumlah duduk bujang..self sevice..hehehe)...Kak saya lepas siap mengemas terus dia hempas badan ke tempat beradu...'ewah-ewah sedap jer baring lepas makan..macam raja pulak dia..'Lepas tu saya pun dengan seloroh cakap dekat dia ,

"eh mak cik!..macam mana x buncit,
Lepas makan baring.
Tak sempat makanan tu turun dah baring
.bertambah ke depan lah kebuncitan tu..".


Kakak saya terui duduk sambil buat senyum-senyum kuda dia tu..Aarh!.. ambik kau..nenek dah setart berletiak... Tp nenek nie pun sama gak..hehe,,,

Sebenarnya saya nak kongsi pada kawan-kawan sekalian tentang

 cara-cara mengelakkan perut menjadi buncit.....

1.jgn minum air sebelum makan... apa pun jenis makanan
Kalau gi makan kat luar tu biasakan lah jgn order air dulu...tp boleh ker?kalo dah 'terbegik'x ker naya...

2. jangan makan bersulamkan air
aaahh..yang ni memang kita suka buat.Lagi kalau dapat air tu ada Ais,mau x sedut sampai kering air tu..waktu yang terbaik untuk minum air adalah 15 minit selepas makan.

   3.Biasakan Makan buah Sebelum Mengambil makanan yang berat.
Kalau orang kita buah itu pencuci mulut selepas makan nasi,tp mulai sekarang kita kena berubah..buah itu adalah pencuci mulut sebelum mengambil makanan yang berat.

4.Pengambilan Air putih/suam/jarang yang cukup.
 Minum lebih banyak air juga menjamin fungsi hempedu efektif untuk keluarkan bahan toksin.. Jangan mengubah pengambilan air saat diet kerana banyak bahan yang sulit dicerna dan dapat menyebabkan perut menggelembung.Jadi lah buncit.....

5. Makan Secara tertib yer...
Duduk ketika makan dan kunyah makan secara perlahan-lahan. Makanan yang tidak terkunyah secara betul akan  menjadi bahagian-bahagian kecil dan ia  tidak dapat dicerna dengan sempurnaAkibatnya banyak gas yang menimbulkan penggelembungan.Buncit pun terjadi...

6.Jalani senaman secara Teratur.


Bersenam akan membantu menggerakkan cairan dalam perut keluar dari jaringan dan masuk aliran darah dimana akan dikeluarkan sebagai peluh atau dibawa ke hempedu untuk dikeluarkan sebagai air urine.Dulu-dulu masa saya kecil nenek saya selalu pesan biasakan diri buat sit-up biar perut tak buncit.Aduh..menyesal pula tidak buat dari dulu.Sekarang nak buat punya lah susahh!....Punggung pun x boleh angkat.hehehe...
Ada banyak cara yang boleh kita elakkan dari  perut buncit Antaranya ada seperti tertera di atas,Ia terletak pada diri kita,Mau atau tidak mau sahaja...So,kawan-kawan saya menyeru kpd diri saya sendiri juga kawan-kawan supaya mengelakkan perut daripada buncit!...."buncit itu tidak cantik di pandang!..."hehehehe....









 

No comments: